از حيات وحش ايران چه مي‌دانيم؟

به پايگاه خبري سئو خوش آمديد.

از حيات وحش ايران چه مي‌دانيم؟

۵ بازديد

با توجه به تنوع جغرافيايي و اقليمي ، ايران داراي تنوع گونه اي ارزشمندي است و بر اساس آخرين تحقيقات و گزارشات كارشناسان محيط زيست ، تقريباً 1131 گونه جانوري از جمله پستانداران ، خزندگان و دوزيستان وجود دارد و در اكوسيستم خاكي ايران و آبهاي داخلي زندگي مي كند. به گزارش مجله آنلاين 194 …

از حيات وحش ايران چه مي‌دانيم؟ https://online-mag.ir/2021/10/از-حيات-وحش-ايران-چه-مي‌دانيم؟/ مجله آنلاين Thu, 07 Oct 2021 03:55:00 0000 مجله جامعه https://online-mag.ir/2021/10/از-حيات-وحش-ايران-چه-مي‌دانيم؟/ با توجه به تنوع جغرافيايي و اقليمي ، ايران داراي تنوع گونه اي ارزشمندي است و بر اساس آخرين تحقيقات و گزارشات كارشناسان محيط زيست ، تقريباً 1131 گونه جانوري از جمله پستانداران ، خزندگان و دوزيستان وجود دارد و در اكوسيستم خاكي ايران و آبهاي داخلي زندگي مي كند. به گزارش مجله آنلاين 194 …

با توجه به تنوع جغرافيايي و اقليمي ، ايران داراي تنوع گونه اي ارزشمندي است و بر اساس آخرين تحقيقات و گزارشات كارشناسان محيط زيست ، تقريباً 1131 گونه جانوري از جمله پستانداران ، خزندگان و دوزيستان وجود دارد و در اكوسيستم خاكي ايران و آبهاي داخلي زندگي مي كند.

به گزارش مجله آنلاين 194 گونه از پستانداران شناسايي شده شامل طيف وسيعي از حيوانات از نظر اندازه مي شوند ، بنابراين آنها پستانداران بسيار كوچكي هستند كه حشره خوار كوتوله ناميده مي شوند ، وزن آنها تنها حدود 2 گرم و 130 تن بيش از 30 متر طول است.اين نهنگ بزرگ است. آبهاي درياي جنوبي را مي توان در اين دسته يافت. در ميان گونه هاي شناخته شده ، بسياري از گونه ها وجود دارند كه فقط در ايران زندگي مي كنند ، در ساير نقاط جهان وجود ندارند يا با حركت يا دستكاري انسان آلوده مي شوند. اين گونه ها شامل يوزپلنگ ، گوزن زرد و گورخر ايراني است. ترتيب 69 گونه از جوندگان (بيش از يك سوم كل پستانداران در ايران) به دليل گسترش بيماريها ، آسيب به محصولات و اهميت سهولت جمع آوري و نگهداري بين پستانداران در ژاپن مورد مطالعه قرار گرفته است. به اگرچه مورفولوژي مورد استفاده قرار مي گيرد ، اما نياز شديدي به تحقيقات جديد مانند مطالعات كروموزومي ، بيوشيميايي ، مولكولي و رفتاري نيز وجود دارد.

به گفته سازمان حفاظت محيط زيست ايران ، فراواني گونه هاي پستانداران ايراني نبايد باعث افتخار به دليل گونه هايي مانند شيرهاي ايراني و ببرهاي مازندران شود. امروز نامي باقي نمانده است. بدون يوزپلنگ ايراني پستاندار مانند مقبره ايران ، خرس سياه و گوزن زرد ، اين گونه هاي كمياب در آينده نزديك در كشور ما منقرض مي شوند.

دسته پرندگان:

در بين مهره داران ، پرندگان توانايي پرواز دارند ، بنابراين آنها وسيع ترين محيط بدون مناقشه در جهان ، يعني هوا را دارند. تا به امروز 521 گونه پرنده در ايران شناسايي و گزارش شده است. اين با تعداد كل گونه هاي پرنده در قاره اروپا مطابقت دارد. اگرچه اكثر گونه ها پرندگان وابسته به مرطوب هستند ، آلودگي و تخريب تالاب هاي ايران به كاهش تعداد زيادي از گونه هاي پرندگان در ايران كمك كرده است و در حال حاضر گوزن سيبري ، بارابان و اردك سفيد هستند. پرندگاني مانند مرغ ، ميش ، عقاب طلايي ، اردك هاي مرمريت ، و بسياري از گونه هاي ديگر در اين كشور در خطر انقراض هستند.

دسته ماهي:

آبهاي داخلي ايران شامل 180 گونه متعلق به 27 خانواده است. در گروه آبهاي داخلي كپور ، خانواده سيپرينيدها گونه هاي اصلي ماهي هستند و 74 گونه از 31 جنس به تنهايي ساكن هستند. متأسفانه به دليل عدم توجه به حفاظت و مديريت گونه هاي آبزيان داخلي در دو دهه اخير ، هيچ تحقيق جامعي براي شناسايي ماهيان در اكوسيستم هاي مختلف آبزي انجام نشده است و بسياري از گونه ها مورد مطالعه قرار نگرفته اند. اطلاعات و آمار دقيق در مورد فراواني و توزيع يا جمعيت برخي از گونه ها مانند ماهيان خاوياري در خطر است.

طبقه بندي خزندگان:

تا به امروز ، 225 گونه از گروه خزندگان پنج طبقه اي از لاك پشت ها ، تمساح ها ، مارمولك ها ، مارمولك ها و مارها شناسايي شده است ، اما اطلاعات مفيد و قابل دسترسي كمي در مورد اين حيوانات در دسترس است. از سوي ديگر ، فقدان تحقيقات جامع و دقيق در زمينه زيست شناسي و حفاظت از اين جانوران و كاهش جمعيت به دليل تخريب زيستگاه در سال هاي اخير نگراني هاي زيادي را در مورد بسياري از گونه هاي خزنده گرانبهاي ما ايجاد كرده است. صدها و هزاران افعي بسياري از انواع افعي را از جمله افعي هاي شاخ دار و افعي دامابندي در معرض خطر قرار داده اند. سالهاي خشكسالي در تنها زيستگاههاي تمساح تالابي ايران ، سيستان و بالچستر ، نگران كاهش جمعيت هستند.

دسته دوزيستان:

تاكنون 20 گونه از دسته دوزيستان كشور ما گزارش شده است (وزغ ، قورباغه ، سمندر) ، كه سمندرها از اهميت بيشتري برخوردارند و اطلاعات دقيق كمي در مورد زيست شناسي و اكولوژي در دسترس نيست. سالمندرهاي كردستان ، سمندرهاي ايران و سمندرهاي آذربايجاني در خطر انقراض هستند.

انتهاي پيام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.